After-school activity

Children love to play. Their imagination is a great treasure that helps them to gain their knowledge about the world. And I noticed the best way to teach students is to involve them into a game, a party, an unusual activity where they forget about their fears and unconfidence. If you want to learn something new about the culture of foreign country or people, it is good to read a book about it or watch a film. But if you want to feel the culture, the traditions and remember them, you have to take part in it, try it... 
  Here is the example of the scenario  you can use in your work in a Language summer camp or on any other occasion. 
  Must admit children were very excited to take part in it. 


Сценарій свята
« Ми - Індіанці»
Мета:
-         ознайомити дітей із життям та культурою корінних жителів різних народів, зокрема індіанців Америки;
-         розвивати пам'ять, увагу, уяву, пізнавальний інтерес, фізичні якості учнів;
-         розширювати кругозір;
-         виховувати повагу до культури інших народів;
Хід свята
Ведучий 1:
Доброго дня!
Сьогодні в нас відбудеться надзвичайно цікаве свято! Ми помандруємо у світ природи, таємничий, незбагненний, де спілкування людини із натурою стає на першому місці.
Ведучий 2:
Забудьмо про телефони, Інтернет, телебачення, і давайте поспілкуємось із метеликом, який сів на квітку, із струмочком, який дзюрчить веселу пісеньку, із сонечком, яке обнімає нас теплими промінчиками. Поговоримо з ними так, як мало відомі нам племена індіанців.
Ведучий 1:
А хто такі індіанці?
Де вони живуть?

Ведучий 2:
Індіанці – це загальна назва корінного населення Америки. Життя і культура цих племен і сьогодні захоплюють багатьох, їхній одяг, житло, переконання, вірування, закони притягують увагу. А їхня хоробрість захоплює.
І сьогодні з допомогою учасників двох загонів «Козачат» та «Розбишак» краще познайомимось із життям та вміннями індіанців.
(Свято починається під бій барабанів (ложками об відра і тазики) усі проголошують бойовий клич індіанців:)
Ми – індіанці, кращі за всіх!
Нас чекає успіх всіх!
Ми – індіанці, кращі за всіх!
Любим гумор, любим сміх!
В нашому сонячному вігвамі
Стали друзями ми з вами!
Знають всі і дорослі й діти –
Краще «Мрії» – нема на світі!

Ведучий 1:
Бачу бойовий дух запанував у кожному серці індіанця! Можна починати змагання! Але давайте спочатку познайомимося ближче!
Конкурс 1. Складається із…
1.     Захист назви свого племені, його історія, представлення вождя.
2.     Ритуальний танець племені.
3.     Краща маска індіанця.
Оцінка журі.
Конкур 2.
«Окомір». По дві особи від племені визначають відстань до заданого предмета, потім за допомогою кроків вимірюють цю відстань.
Оцінка журі.
Конкурс 3.
«Найвлучніший мисливець». У підвішений рятувальний круг, чи відро влучити м’ячиком (шишкою), беруть участь 5 осіб від загону, кидок – один, хто більше влучить.
Конкурс 4.
«Пошуки скарбу». Кожне плем’я отримує карту і дотримуючись інструкцій, шукає скарб – пакет соку, яблука, цукерки.
Конкурс 5.
«Міс Індіана». Вибирається претенденток племені по конкурсах:
-         кращий індіанський танець,
-         швидко і красиво розмалювати спину воїна,
-         влучно стріляти з лука (або дартс)
Оцінка журі.






 Recently I've read really interesting article and now I want to share the content with you. I hope it will catch your attention.

The Importance of Fairy Tales
“If you want your children to be intelligent, read them fairy tales. If you want them to be more intelligent, read them more fairy tales.” 
― Albert Einstein
1. Fairy Tales Show Kids How to Handle Problems
We learn from the characters in stories, even as adults. They help us because we connect to our own lives, dreams, anxieties, and consider what we would do in their shoes. Fairy tales help children learn how to navigate life. (Bettelheim, B. Uses of Enchantment: The Meaning and Importance of Fairy Tales.)
“Fairy tales do not tell children the dragons exist. Children already know that dragons exist. Fairy tales tell children the dragons can be killed.”
― 
G.K. Chesterton
2. Fairy Tales Build Emotional Resiliency 
Fairy tales show real life issues in a fantastical scenario where most often the hero triumphs. (Except inGrimm originals.) Children need to discover in a safe environment that bad things happen to everyone. Because guess what? No one in life is immune from challenges — so we need to build capacity in our children. Do we build emotional muscles so our children can hang on during tough times or do we shelter our kids, protecting them, leaving them so weak they can’t handle anything requiring strength?
3. Fairy Tales Give Us a Common Language (Cultural Literacy & Canon)
Neil Gaiman writes, We encounter fairytales as kids, in retellings or panto. We breathe them. We know how they go.”
4. Fairy Tales Cross Cultural Boundaries
Many cultures share common fairy tales like Cinderella, with their own cultural flavor. We read the versions and know we all share something important, the need to make sense of life with story, and the hope for good to triumph over evil.
5. Fairy Tales Teach Story
Fairy tales are understanding the basics of story — setting, characters, and plot (rising action, climax, and resolution) as well as the difference between fiction and non-fiction. Once a child understands story, it supports his ability to make predictions and comprehend other stories he’s reading.
6. Fairy Tales Develop a Child’s Imagination 
“When I examine myself and my methods of thought, I come to the conclusion that the gift of fantasy has meant more to me than any talent for abstract, positive thinking.”
― Albert Einstein
7. Fairy Tales Give Parents Opportunities to Teach Critical Thinking Skills
I absolutely hate Disney’s The Little Mermaid. A girl abandoning her life for a boy is rubbish and no kind of role model for my daughters. Even the original version shows a weak woman who dies for the man — I don’t like it. (But at least she suffers the consequences!)
But.
It doesn’t mean I won’t let my kids read the mermaid story. Sheltering doesn’t give my kids critical thinking skills. Exposure and guided conversation does! (Maybe with a few groans from the peanut gallery.)
8. Fairy Tales Teach Lessons
Use fairy tales to teach morals and lessons. What can you learn from Goldilocks? How about Cinderella or Jack and the Beanstalk?
So, are fairy tales too scary for kids?
Sometimes.
You need to consider a child’s age and developmental stage. We don’t read a two-year old the original Rapunzel where the prince is blinded and bloodied because the child won’t understand it anyway. Use your judgement as a parent. Let your children use their judgement, too — they’ll be able to say if they think the story is too scary or not.
You need to consider time of day to read the fairy tales. Perhaps some fairy tales aren’t meant to be bedtime stories. So, read them at lunch!
Just don’t ban fairy tales from your child’s life forever just because some are scary or politically incorrect. You can easily find modified  versions if that works better for your child and your family.
What are your thoughts about fairy tales?
What are your favorites?
“Though now we think of fairy tales as stories intended for very young children, this is a relatively modern idea. In the oral tradition, magical stories were enjoyed by listeners young and old alike, while literary fairy tales (including most of the tales that are best known today) were published primarily for adult readers until the 19th century.(complete:http://www.endicott-studio.com/gal/galWi…)”
― Terri Windling
  

Сценарій позакласного заходу з англійської мови  
Happy English”( для учнів 5-6 класів)
Мета:удосконалення навичок говоріння  по темі “ lets study English ”, розвивати  спостережливість та кмітливість , увагу, швидкість. Створити в учнів позитивний емоційний настрій, формувати інтерес до вивчення мови.
Незнайко. (виходить на сцену) Hello! Це поки що все, що я запам’ятав англійською. Діти, я вам співчуваю… Ось у мене зараз буде урок англійської, а навчає мене не абихто, а сама пані English- Англійська мова. Хоч я вважаю, що і так знаю англійську достатньо добре.
Мова. То хто це тут знає англійську «достатньо добре»?
Незнайко. Ну, я! А що? How do you do? Where do you live? Kyiv is a capital of Ukraine. Bland a med. Head & Shoulders... Та я стільки слів знаю!
Мова. Ну, тоді розпочнімо наш урок прямо зараз. What is your name?
Незнайко. Це я знаю! Хто таке не знає?! My name is Neznayko.
Мова.How do you do?
Незнайко. ??? А можна повільніше? Бо це ж ви таке питаєте - як в університеті…Що це ви таке спитали?
Мова. Як справи?
Незнайко. Ось! Бачите, діти! Я ж казав що англійська – це якась неправильна мова! How-do-you-do.Це ж скільки слів… Аж чотири… А спитали всього-на-всього «Як справи?» Це ж слів удвічі більше. Що ж виходить – може й голова у мене стане удвічі більша, коли я вивчу всю цю англійську? Вибачайте, але я вважаю, що мій словниковий «напас» достатньо глибокий і мене вже можна зарахувати до досить просвічених людей. А англійська… Хіба це так важливо?
Мова. По-перше, словниковий запас , а не «напас». І ти хочеш стати освіченим, а не «просвіченим»,  а по-друге, англійська – це важливо і про це знають всі діти. Ось, послухай, що кажуть мої учні про мене!
Учень 1.English is very popular in the world now.
Учень 2 .English is like a bridge that connects people and countries!
Учень 3 .English is the language of international communication and friendship.
Учень 4 .English helps people to work together.
Учень 5 .If you want to travel and visit different countries, you have to study English!
Незнайко. Як можна вивчити всі ці дивні слова! Я, щойно почую Goodmorning! , то мені так і хочеться кудись втекти…Англійська - це ж так важко!!! (починає плакати)
Мова.Dont cry, my dear!
Незнайко. Як же мені не плакати? Сльози самі ллються і ллються…
Мова. Я дуже хочу тебе розвеселити! Тому запрошую всіх вас у чарівну країну пізнання англійської мови і ти побачиш, що це може бути весело і цікаво.  Я знаю, що всі діти люблять казки. А ти знаєш хто така Little Red Riding Hood?
Незнайко.Ну, звісно, це ж Червона Шапочка!
Мова. Тоді ти легко справишся з моїми завданнями до цієї казки. А мої друзі тобі допоможуть! 
Once upon a time there was a girl called Little Red Riding Hood.
Dear children! Let’s brush up! What was Little Red Riding Hood like?
Task 1
Make sentences out of these words. They are mixed. Put them in the correct order.
1)     slim, was, she, short, and, pretty, а , girl.
Мова. Well done. Now  listen to me. One day her mother said to her...
Сценка1( між Шапочкою і мамою)
Mother.  Little Red Riding  Hood !  Little Red Riding  Hood ! Where are you?
L.R.R.H.I am here, mother. What’s the matter?
Mother. Little Red Riding  Hood ! I want you to go and visit your grandmother. She is not very well so I’d Like you to take her a basket of food.
L.R.R.H. Yes, of course, mummy!
Mother. Don’t speak to anybody on the way. Don’t stop in the wood.
L.R.R.H. All right, dear mother.  Good-bye!
Mother. Good-bye, darling.
Мова.Dear children, do you know - What did her mother put in the basket?
 These pictures will help you.
Did she put a pen in the basket? No, she didn’t.
Did she put a cake in the basket? Yes, she did.
1)     She put a pen ,a cake, some lemons, some apples, a cup of tea,   a jug of  honey in the basket.
Незнайко. Ой, я зрозумів правильну відповідь.She put a cake ,some apples, a jug of honey in the basket.
Мова. Welldone.  Let’s see  what is  our Little Red Riding Hood doing now?
Сцена2.
L.R.R.H. How nice it is in the wood. There are many trees, flowers and mushrooms. I’ll pick some flowers for my grandmother.
Мова.Now let’s answer –Whom did she meet in the forest? Look at these pictures and find the answer!
Незнайка.I think it was a lion.
Мова.Really?
Незнайка.It’s a joke. Of course, it was a wolf.
Мова.Let’s check!
Сцена3.
Wolf. I am big and grey. I live in the wood. I want to eat up Little Red Riding Hood.(Tанець)
L.R.R.H. Good morning, Mr. Wolf!
Wolf. Where are you going L.R.R.H.?
Task 4.
Мова.Dear children, what did the girl answer?
Find a true answer:
-I’m going to the city
-I’m going to the country
-I’m going to my grandmother.
Незнайко. Ну звісно я знаю. She said – I am going to my grandmother.
Мова.Well done. Let’s check!
Сцена 4
L.R.R.H.I am going to my grandmother. I must hurry now. I take a cake, some apples and honey to her.
Wolf. Where does she live, your grandmother?
L.R.R.H. She lives in a little house in the wood near the river.
Wolf. Is it far from here?
L.R.R.H. No, it is not.
Wolf. Well, Good-bye, L.R.R.H.
L.R.R.H. Good-bye , Mr. Wolf.
Сцена 5
Grandmother.  Who is there?
Wolf. It’s me, L.R.R.H.
Grandmother. Come in, darling.
Сцена 6
L.R.R.H. Clap, clap, clap,
               Rap, rap, rap
               I’m knocking at the door,
               Tap, tap, tap!
Wolf. Who is there?
L.R.R.H. It’s me, L.R.R.H.
Wolf. Come in, my dear.
L.R.R.H.(Ставить корзину, сідає біля бабусі) What big eyes you have, Granny!
Wolf. The better to see you, my dear.
L.R.R.H. What big ears you have, Granny!
Wolf. The better to hear you, my dear.
L.R.R.H. What big sharp teeth you have, Granny!
Wolf. The better to eat you up!

Мова.Children, who came into the Grandmother’s house?
Find these answer
1)     The  Mother  came into the Grandmother’s house
2)   The Father  came into the Grandmother’s house
3)   The Hunter  came into the Grandmother’s house
Учні.The hunter came into the Grandmother’s house.
Мова.Let’s check!
Сцена 7
 The Grandmother and the Hunter  come in.
The   Hunter shoots and the wolf run away.
Grandmother. Oh, thank you very much!
The Hunter. Oh! It’s really nothing.
Мова.That’s the end of the story. Did you like it children?
Учні.Yes, we did! Thank you!
Мова. Незнайку, чи сподобалось тобі сьогодні?
Незнайко. Дуже!
Мова. Незнайку, діти багато працювали, щоб виконати завдання до казки і підготувати цю історію. Тому, я думаю, що тобі треба пообіцяти, що ти будеш старанно вчитися.
Незнайко. Обіцяю.
Мова. А тепер всі разом заспіваємо пісню про вірних друзів,  які допомагають один одному вивчати англійську. 

Немає коментарів:

Дописати коментар